torsdag 6 mars 2008

konst är konst

kort historielektion: Ända från renässansen fram tills modernismen (som startade i slutet av 1800-talet) handlade konst om avbildning. Det var porträtt av kungar och adel, perspektiv och vetenskap. När modernismen kom började konst mer och mer handla om människan, om konstnären och om betraktaren.
Inget konungaporträtt har berört mig som Edvard Muncks "pubertet" har gjort, ingen bild av någon biblisk historia har någonsin fått mig att tänka som vilken som helst av Dalis målningar har fått mig att tänka.
Det är inte hur likt det är som är det viktigaste. Vill man ha fotorealism - ta ett foto! Sen kameran kom är måleriets uppgift inte längre att avbilda och illustrera hur det går till, hur det ser ut. Ta ett foto, om det är det du vill ha, det blir garanterat likt, och är billigare och mindre tidskrävande än en målning.
På ett sätt är folks inställning lik den till IT. När jag gick på chalmers och folk fick reda på vad jag gick för program sa de ofta "jaha, du går it, då kan du göra hemsidor?". Visst kan jag göra en hemsida, men det är inte det som it handlar om. Visst kan jag rita av saker så det blir likt, men det är inte det som är konst.

Igår gick jag igenom allt jag har gjort på skolan. Det som jag är mest nöjd med är mitt seriösa självporträtt. Inte för att det blev så himla likt mig. Inte för att proportionerna eller färgerna blev speciellt realistiska, utan för att tavlan uttrycker nästan precis det som jag kände då. Jag tittade på mig själv och frågar "vad håller du på med?", jag tittade på min dåvarande pojkvän och frågar "vem tror du att du är egentligen?", jag tittar på mina närmaste och frågar "varför når ni inte fram?", jag tittar på er och säger "ni har ingen aning om vem jag är." För att ögonen och den spända munnen ger uttryck åt min känsla. Därför är det min bästa bild härifrån.
(och jag vill inte att nån ska ta illa upp nu, men det var så jag kände då)

Konst är konst. Illustration är något annat. Och visst, det finns ingen klar linje mellan dem, men ändå, grejen är inte att det ska bli likt. Jag har något på hjärtat.

1 kommentar:

  1. Håller med dig, men även foto kan vara något där man vill förmedla mer än en avbildning, en känsla eller ett utryck för något.
    Du har en fin förmåga att utrycka känslor i din konst.
    Visst vill man alltid nå fram till dig men ibland gör man inte det även om man ville, men kanske gör man inte alltid tillräckligt.
    Far

    SvaraRadera