tisdag 17 februari 2009

Elektricitet

av Isabelle och Elisabet

Den elaka Kammen
Den elaka kammen

Professor 00 och jag, Dr IQ?, rev ett silkespapper till en familj på 10 bitar. Vi tittade i vår stora Kemibok av Finn von Dratt. Längst bak stod det att statiska elektriska kammar kunde röva bort vår familj av silkespapper. Vi fruktade det värsta när kammen flinade mot oss i sitt torra avlopp. Professorn är så klantig så han "råkade" "kasta" kammen långsamt över vår familj. Han trodde den var våt så han torkade av den med en bomullstrasa. Den roffade åt sig alla bitarna och dränkte dem i ett glas vatten. När han nuddade vattnet släppte han dem.

De sura ballongerna

De sura ballongerna i avloppet

De två ärkefienderna röd och orange ballong har ännu en gång bevisat det. Vi laddade dem statistik. Nu ska Professor 00 och jag berätta hur de bevisade att de är ärkefiender. Vi var på promenad i avloppet för att kolla efter fler elaka kammar. Men professorn hittade två hjärnor som hängde i varsin tråd brevid varandra. När jag tittat närmare på dem försökte jag övertyga professorn om att det var två ballonger. Sen kom jag med den förtjusande idén att ha ett partaj under ballongerna. De gjorde ändå ingen nytta. Professor 00 klantade sig och "råkade" rufsa i mitt hår med en ballong. Jag ville inte vara sämre så jag rufsade med den andra ballongen i hans hår. Då blev de (ballongerna) jättearga och stötte bort varandra.

Den söta lampan
Lampa

Professor IQ och jag, Dr 00?, har fått en lampa att lysa. Professor IQ fick en elchock för han satte fingret fel. Först lös lampan bra, men sen åt vår pryo-elev upp lampan. Professor IQ hade naturligtvis inte avisolerat sladdarna dessutom.

Dumma professor
Professorn trillade ner från kristallkronan (notera batteriet)

Jag satt i min skrivbordslåda och sörjde vår pryo-elevs bortgång. Alltså, hon hade slutat prya. Hon hade ätit upp batteriet också. Nu låg hon på sjukhuset. Då började jag undra vad ett batteri innehåller. Jag frågade Professor 00. Han satt och löjlade sig i vår fina kristallkrona. Säkert hade han tagit sönder den lite. Han trodde det innehöll ett mindre batteri. Jag tror det innehåller grön sörja och sladdar och jox. När jag sa det blev han så förvånad över att jag var så smart så han trillade ner. Han trillade rätt på ett batteri!

Hur det såg ut
Naturligtvis fick jag slå upp det för Professorn trodde mig inte. Det innehöll en speciell metall som är för mycket plusladdad. Elektronerna ger sig iväg genom sladden och in i lampan där en tråd blir glödande. Sen far de vidare. När de möter den rätta atomkärnan slutar de fara runt.

Mitt kopplingsschema
Dr IQ?s kopplingsschema

Jag har gjort ett kopplingsschema. I början av denna fantastiska bok har jag en bild på en lampa och på nästa sida ser du ett kopplingsschema av den bilden. Vi fick "hjälp" av de fula rektor Astruxix von flodgren och Trubbel Klimox. Senare kom Knäppi Huvu och störde oss, vi hade nämligen kaffepartaj.

Strömbrytare
Ritning över en strömbrytare

JAG har gjort en strömbrytare. Den är väldigt enkel, men ändå. Vår riktiga strömbrytare åt Professorn upp. Istället för att måla en ful bild gör jag ett kopplingsschema. Men i alla fall, vi skulle ha dopp i kaffet då professorn undrade vad som skulle hända om man lade den i kaffet. Det började knastra och då åt han upp den.

SLUT

(Kritikern Ole Taylor tycker att det var en mycket fantasifull och rolig bok. Men om skämten säger han att han inte håller med på vissa punkter)

3 kommentarer:

  1. Hur gick det för professor 00 egentligen? Ge mig mer mer mer!

    SvaraRadera
  2. ha ha ha :D
    hur gamla var ni?

    meeer!

    SvaraRadera
  3. jag gissar på att vi gick i femman, så vi var väl ca 11... Det var tider det

    SvaraRadera