söndag 8 mars 2009

Kvinnodagen

Så var det den internationella kvinnodagen. Jag firar genom att lägga till låten "women's worth" i min spellista.
Cause a real man knows a real woman when he sees her

Ibland känns det som att jämställdheten går bakåt igen. Som att frågan mer och mer handlar om att vi har rätt att ta av oss kläderna än att alla människor är lika värda, ska ha lika rätt till jobb och lön, samma status.
Det är jobbigt att jag behöver bevisa mig hela tiden, att de flesta per default inte tror man kan särskilt mycket bara för att man råkar ha ett visst kön. Jag minns när jag och mitt ex var och hälsade på hans föräldrar och hans mamma frågade mig om jag verkligen var intresserad av datorer "på riktigt". Det är jag alltså. Och jag är alltså bra på det också.
Oftast är jag dock glad att jag har det kön jag har. Min fru sa för ett tag sedan:
"Har du tänkt på vad skönt det är att vi är tjejer? Kan du tänka dig något värre än att behöva vara kille?"
Jag tänkte genast på AIDS, krig och våldtäkt, men jag håller med henne i sak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar