onsdag 30 januari 2008

bra

vad saker kan ordna sig! För er som inte vet så har jag bestämt mig för att hoppa av skolan, mitt i sista terminen. Och oj, vad bra det känns.

jag oroade mig, vart ska jag bo? vad ska hända? hur kommer det gå att fixa alt?
men det gick bra. tokigt bra.

den största oron var boendet. Jag hittade _inga_ lägenheter som passade. inga. nada. Jag funderade på bostadsrätt, men det var dyrare än jag trodde. Dessutom kunde jag inte få lån. Jag ringde bostadsakuten, och enda andrahandslägenheten han hade var en etta i majorna med kokvrå, totalt 17 kvadrat. Lite för litet. Jag hittade två på internet, men de hade båda inflyttningsdatum första februari. Det blir lite väl länge med dubbel hyra. Sen fanns det ju studentlägenheter. Men jag vill inte plugga, inte förrän i höst. I värsta fall kunde jag väl plugga nu, resten av terminen, ta lån och allt (men det vill jag inte! jag vill jobba)
Sen började det lösa sig. Jag ringde sgs, och hon där sa att de kontrollerade resultaten bara på våren, och då kollar de höstens resultat. Och iom att jag flyttar in i mitten av terminen så hade de inga fasta regler. Alltså, jag kan bo i en studentlägenhet utan att plugga (men jag tänker nog ta matstaten ändå, den har jag efter mig).
Jag hittade två lägenheter med okej hyra, och jag har nästan bestämt mig för en i högsbo, ska bara titta på den innan jag säger ja. Om den känns bra, så har jag goda skäl att tro att jag får den.

En sak som jag tyckte var lite tråkig med att hoppa av, var att jag missade slututställningen. Men idag så sa min lärare att jag fick vara med ändå, jag har ju gått här så länge. Yay! så kom hit till hjo och titta i pingst!

Jag sa upp mitt gymkort idag, två månaders uppsägningstid. perfekt jue! jag flyttar i mars (och jag kan få lägenheten när jag vill, men senast 1 april) wiee!

Jag vet inte riktigt hur det ser ut med jobb och så dock. Men jag ringde min chef för någon vecka sedan och sa att jag kunde jobba vecka sju (sportlov). Några dagar senare ringde en annan chef och sa att jag fick jobba alla dagar om jag ville. Det är ju alltid ett bra tecken att jag får jobba, när jag vill :) Jag har inte pratat med någon på posten om det än, men förhoppningsvis behöver de verkligen en vikarie i vår/sommar.
I höstas jobbade jag i tre dagar, men jag har inte fått lön än! Så jag ringde och fixade, den lönen är på väg, vilket ju passar väldigt, väldigt bra.

jag ringde hjo energi, för att skriva över abbonemangen på elin istället. lätt som en plätt, tack och hej.

En annan bra sak är att så fort folk i skolan är jobbiga så ler jag för mig själv och tänker "jag slutar ändå här snart". När folk skriker, stör, kommer mitt i lektionen, låtsas inte förstå, blir sura för ingenting, beter sig som småbarn... "jag slutar snart". Som ett mantra. Spring ni runt och kittla varandra, jag slutar snart och slipper er.
Dessutom så jobbar jag väldigt bra. Har massa ideer och gör massa saker varje dag. Jag har saker jag vill hinna göra innan jag slutar, och eftersom jag vet att det är snart måste jag jobba på lite. Och lite lagom stress sådär gör mig fokuserad och kreativ. Härligt.

De i skolan som jag bryr mig om har sagt att det är tråkigt att jag slutar. Det är en bra egoboost. Klart att jag kommer sakna dom med, men att höra någon säga det till mig gör mig lycklig in i själen. En lärare sa att det var riktigt synd att jag slutar, för jag har utvecklats så mycket. Det har jag, och det är också en sån sak som är väldigt rolig att höra :) Beröm är ju väldigt trevligt :)

Jag kommer inte ihåg riktigt vad det mer var som sådär bara ordnade sig, men idag och igår har det känts som att allt bara går min väg. Jag tror nästan att det är guds vilja att jag ska tillbaka till göteborg igen, och han hjälper mig litegrand. det är i alla fall skönt när saker går bra :) Det är härligt att ha tagit ett beslut som känns så bra.

2 kommentarer:

  1. Vad skönt! Jag är övertygad om att det kommer att lösa sig till det bästa!

    SvaraRadera
  2. hej hej, nu har jag inte kommenterat på länge. men så här i efterhand kan jag säga att jag gillade liknelsen med sårskorpan (jag har också den böjelsen) och jag gillade svart natt väldigt mycket. (kan bero på att vi haft någon som läst den dikten för oss en eller två gånger. eller fler) Och så är det roligt att du kommer tillbaka till götet. Vally tycker nog också det, även om vi kommer sakna henne här. särskilt Kalo, han gillar särskilt att väcka henne på mornarna. Vally är inte lika glad men vaknar i alla fall ordentligt. Vi ses i kväll eller så. puss

    SvaraRadera