torsdag 11 oktober 2007

teckningsövning

Ja, vi hade teckningslektion i måndags, det var kul. jag gillar att teckna :)
vår snälla fröken hade byggt upp ett stilleben, med lite av varje på. vi ritade av det på olika sätt:


vi började med att rita utan att titta på pappret. det blir ju ganska konstiga bilder av det, men det är väldigt kul (och enligt läraren lär man sig massa på det. man lär sig se på rätt sätt, eller nåt sånt). på bilden är det alltså två julgranskulor med ett snöre emellan, och två kottar, om ni inte såg det :)


sedan använde vi vänster hand istället för höger (fast dom som var vänsterhänta använde ju då höger..) och tittade fortfarande inte på pappret. ännu finare bilder :) jag skrev på vad det var jag hade ritat, för säkerhets skull.. eller medan jag kom ihåg det iaf :)
den här bilden är ännu mer nervös än den förra.. men det är ungefär samma motiv, har jag för mig, fast ur en annan vinkel... men som sagt, det viktiga var egentligen inte att det skulle bli snyggt, eller ens likt, eller ens något alls utom lite blyerts på papper. det var kul iaf!

Sen fick vi titta på pappret igen. det här är en bild gjord med vänster hand. millas sko, en majs, något konstigt och en kotte


sedan skulle vi använda skuggor och undvika konturer. alltså bygga up bilden utan att först göra ett streck som visar formen.. ehum.. jaaa.. jag orkar inte förklara, men skuggor alltså. (tillbaka till höger hand) (en sorts grej, en kotte och de där julgranskulorna igen.. jag gillar julgranskulor)




En djurdödskalle. med skuggor!



sen här är en hand som petar på en träbit. den var gjord av gips och var ganska fin

3 kommentarer:

  1. Jag gillar djurdödskallen och handen skarpt!

    SvaraRadera
  2. jag gillar "en sorts grej"... Kul att se vad du gör! Du är duktig ju!
    Kram

    SvaraRadera
  3. hejhej, jag gillade photoshop-händerna och räkorna.

    lägg upp många bilder!

    SvaraRadera