tisdag 23 oktober 2007

chalmers vs hjo konstskola

vart tog inspirationen vägen?

måste klaga lite
ibland får jag känslan av att min skola är ett dagis. den mentala nivån på mina klasskompisar verkar ibland ligga där iaf. många har så STORA problem. gnällgnällgnäll (okej, okej, jag gnäller ju just nu, men det här är faktiskt min blogg)
men alltså. så svårt är det inte att hålla käften när en lärare har en genomgång, att göra en övning, eller att komma i tid ( iaf ibland) (tro det eller ej, men på den här skolan är det jag som kommer i tid)
ibland roar jag mig med att jämföra denna skolan med min gamla, chalmers. på chalmers är det tentavecka nu. Jag var där i helgen och träffade massor panikpluggande stackars teknologer.. här har vi en deadline, men vi har haft otroligt lång tid på oss, vetat om uppgiften ända sen vi började. och ingen stressar nämnvärt.
på chalmers klarar man sig inte utan att ta ansvar, här vet man inte vad ordet ansvar betyder.
på chalmers kände jag mig alltid lite konstig. jag var väldigt kreativ och utflippad jämfört med de flesta (kändes det som). här är ju alla kreativa på olika sätt, och de flesta ganska utflippade också.
här känner jag mig otroligt normal. jämfört med mina något ostabila vänner här är jag verkligen en vanlig svensson (inte bara för att jag heter det). På chalmers vågade jag knappt finnas ibland, för det kändes som att folk tittade snett på de som föll utanför normal-ramen. vilket jag verkligen kände att jag gjorde då och då. Där var det jag som var ostabil, här är jag balanserad.
på chalmers var jag en av dem som var slappast, här är jag ofta flitigast
på chalmers fick man anpassa sig, här anpassar skolan sig
när det kommer till kultur är det ju såklart otroligt stor skillnad.. där var jag en svår person, som hade koll på teater, dans, konst, och dessutom hade analyser till det mesta (och drack rödvin och klädde mig i svart). här känner jag mig verkligen som chalmerist, när jag ser bara slöseri med färg där vissa klasskompisar ser häftiga mönster och djupa tankar...

ja. så är det. hoppas det känns bättre snart, orka gå omkring här och inte trivas liksom.

4 kommentarer:

  1. Jag tror du glorifierar vårat teknologdagis (NC) lite nu va.

    SvaraRadera
  2. det kanske är bra att få lite av varje. Så att du känner dig lite normal ibland och lite utflippad i bland. Jag vet ju att du är bra som du är, normalutflippad liksom.

    Puss

    SvaraRadera
  3. kultur är för mig mycket större än det som traditionellt rymts inom begreppet kultur. t.ex. är xkcd.com kultur kultur som jag gissar fler chalmerister än övriga grupper har koll på. Man måste definera vilken slags kultur som man menar. t.ex. finkultur.

    vad det gäller skapande så finns det fler som målar på en konstskola. Många chalmeristers eller datanördars sätt att skapa skiljer sig från det, den tar andra uttryckssätt som känns mer naturliga för dem.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också om att skära i påsar med kniv, så jag är nog lite utanför ramen också :)

    SvaraRadera