måndag 12 maj 2008

jag har gjort en bok


Såhär ser den ut, min bok. 50x50 cm, gjord i kartong och tyg, papper och lim.


Man stänger den ordentligt med kardborreband.


Ett uppslag


Ett annat uppslag


Ryggen. Jag har sytt fast varje kartongark. Det tog tid, men visst blev det fint!?


Sen jag var liten har jag i perioder skrivit dagbok. Speciellt i de perioder då jag mått riktigt dåligt, då har jag skrivit sida upp och sida ner. Jag har skrivit enstaka ord, dikter eller hela romaner, allt för att på något sätt få ut en del av känslorna ur kroppen.

Som ni säkert har förstått trivdes jag inte alls i Hjo. Jag kände mig fruktansvärt ensam och det kändes som att jag var hundra mil ifrån de jag tyckte om mest. Jag kände mig ensam när ja var med min pojkvän, och jag kände mig ensam bland de andra på skolan. De som orkade bry sig och som jag vågade lita på, fanns förtvivlat långt borta. Jag levde för helgerna då jag kunde komma tillbaka och fick träffa några som fick mig att känna mig mindre ensam.

I vilket fall. När jag gick på skolan fick jag ett nytt sätt att skriva dagbok, ett nytt sätt att få ut min ångest, jag ritade. Med tuschpenna på brunt papper skapade jag fantasifoster som på något sätt uttryckte det jag kände just då.

Av några av dessa teckningar gjorde jag boken. Den blev fin, stor och svart.

1 kommentar:

  1. Din bok är helt fantastiskt fin. Utställningen i Hjos absoluta höjdpunkt.
    Far
    (Har glömt mitt lösen på googlekontot, igen)

    SvaraRadera