söndag 27 september 2009

Noas ark

Vi avbryter de ordinarie sändningarna för en extrainsatt söndagsskola. Idag ska vi prata om noas ark. Det var så att gud var sur på nästan hela världen, hela världen utom en kille. Den killen hette Noa och var 600 år gammal.


Gud sa till Noa att bygga en båt. Noa fattade såklart inte vad det skulle vara bra för.


Gud förklarade att han skulle göra så det regnade så mycket så alla dog. Då tyckte noa att det var en bra ide att bygga båten.


Gud hade redan tänkt ut hur det skulle vara bäst att bygga båten, han förklarade precis och noa, som inte ville dränkas, antecknade flitigt.


Så började noa bygga då. Folk undrade vad han sysslade med.


När han sa att han skulle bygga en jättestor båt, en ark, så skrattade de åt honom. Det var ju jättelångt till havet.



Gud hade sagt att han skulle ta med sig en massa djur på båten. Så när noa hade byggt klart gick han omkring och samlade djur.


Så började det regna. Och oj! vad mycket det regnade.


Vattnet steg och steg. Tillslut bottnade inte folk, utan dom drunknade och dog. Fick la dom för att dom hade skrattat.


Men noa var glad, han var ju på båten. När det slutade regna seglade dom omkring och göttade sig.


Tills en dag så körde dom på ett berg.


Noa släppte ut en duva för att se vad den hittade.


Den hittade inget, utan kom tillbaka till arken på kvällen när den blev trött.


Efter en vecka testade noa igen att släppa ut duvan.


På kvällen kom den tillbaka med en olivkvist i näbben. Noa blev glad, för det betydde ju att vattnet höll på att sjunka undan. Men han avvaktade lite till.


Efter en vecka till släppte han ut duvan igen. Den här gången kom den inte tillbaka, och då gick allihopa ut från arken.


Gud skämdes lite för att han hade låtit det bli sån hiskelig översvämning. Han lovade att aldrig någonsin göra om det. Han sa:
"jag loooooovar att aldrig göra om det! ni kan titta på regnbågen och komma ihåg att jag inte ska göra om det! jag lovar!"

5 kommentarer:

  1. jag är helt blown away. det finns ingen som är som du.

    SvaraRadera
  2. Detta var ju så apgrymt! 5 bananer av 3 möjliga!

    SvaraRadera
  3. asså grymt! det här var den bästa bibelskola jag haft sen jag konfirmerade mig!

    SvaraRadera